Μνήμη: ο προσωπικός μας σκληρός δίσκος

icon
29 Ιανουαρίου 2020

Μνήμη: ο προσωπικός μας σκληρός δίσκος

Πολύ συχνά παρομοιάζουμε τη μνήμη μας με το προσωπικό μας σκληρό δίσκο αποθήκευσης πληροφοριών και δεδομένων, όπως αυτόν που χρησιμοποιούμε για τους υπολογιστές μας. Αν ο τρόπος που αποθηκεύει πληροφορίες ο υπολογιστής μας φαίνεται πολύπλοκος, σκεφτείτε πόσο πολύπλοκος είναι ο τρόπος που αποθηκεύει τις πληροφορίες ο εγκέφαλός μας!

Πώς δημιουργείται μια ανάμνηση;

Η διαδικασία της μνήμης χωρίζεται σε 3 ξεχωριστά στάδια:

  1. Κωδικοποίηση

Είναι το στάδιο κατά το οποίο δημιουργούμε αναμνήσεις με βάση τις πληροφορίες και τις εικόνες που λαμβάνουμε από τις αισθήσεις μας

  1. Αποθήκευση

Δημιουργείται ένας ειδικός χώρος για κάθε ανάμνηση στον εγκέφαλο

  1. Ανάκληση

Αφορά την ικανότητα για χρήση των αναμνήσεων που έχουν αποθηκευτεί

 

Ο εγκέφαλος που γερνά, ξεχνά!

Με την πάροδο του χρόνου παρατηρούνται προβλήματα στη μνήμη, τα οποία μπορεί να εξελιχθούν σε άνοια και Alzheimer. Για πολλά χρόνια πιστεύαμε ότι αυτή η φθορά της μνήμης ουσιαστικά κατέστρεφε τις αποθηκευμένες αναμνήσεις. Όμως, πρόσφατα δεδομένα δείχνουν ότι οι αναμνήσεις παραμένουν ανέπαφες και το πρόβλημα έγκειται στην ικανότητα του ατόμου να ξεχωρίζει τη μια ανάμνηση από την άλλη. Πρακτικά, οι αναμνήσεις μας δε χάνονται αλλά μπερδεύονται μεταξύ τους.

icon

 

Πως είναι η μνήμη μας ανά δεκαετία;

Η μνήμη ξεκινά να αναπτύσσεται κατά τη μέση παιδική ηλικία, δηλαδή κατά τα σχολικά έτη. Σε αυτή την περίοδο αυξάνονται οι γνώσεις του παιδιού και αυτό συντελεί στην καλύτερη αποθήκευση πληροφοριών με τέτοιο τρόπο που μπορεί να ανασυρθεί και να χρησιμοποιηθεί εύκολα. Η εκπαίδευση βοηθά σε αυτή τη διαδικασία και συνοδεύει το άτομο μέχρι την ενηλικίωση. Από εκεί και πέρα βελτιστοποιούνται αλλά αρχίζουν και εκπίπτουν διάφορες δραστηριότητες του εγκεφάλου.

 

Μνήμη ανά δεκαετία

20s

Η ανάπτυξη του εγκεφάλου φτάνει στο peak της.

Μπορείς να μάθεις, να επεξεργαστείς νέες και παλιές πληροφορίες πιο γρήγορα όσο ποτέ

30s

Η ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται και να συνδυάζει πληροφορίες είναι στα καλύτερα της. Η εκμάθηση και η ταχύτητα της σκέψης ξεκινούν να φθίνουν.

40s

Η αντίληψη και η μνήμη παραμένουν ισχυρές. Όμως η ικανότητα αποθήκευσης νέων πληροφοριών καθώς η ικανότητα για multi-tasking μειώνεται.

50s

Ξεκινά η ήπια απώλεια μνήμης. Η ικανότητα επεξεργασίας, χρήσης λεξιλογίου και γενικών γνώσεων αλλά και αποθήκευσης νέων πληροφοριών αρχίζει να μειώνεται.

60s

Η μνήμη και η ικανότητα επεξεργασίας δεδομένων και πληροφοριών συνεχίζει να μειώνεται. Η κατανόηση λεξιλογίου και γενικών γνώσεων παραμένει σταθερή.

70s

Τα προβλήματα με τη μνήμη και την ανάκληση πληροφοριών επιδεινώνονται. Ο κίνδυνος εμφάνισης άνοιας και Alzheimer αυξάνεται.

80s

Εμφανίζονται προβλήματα στην καθημερινότητα καθώς ξεχνάμε ονόματα και λέξεις. 1 στους 3 άνω των 80 ετών έχουν Alzheimer.

 

Όπως είδαμε και στον παραπάνω πίνακα, οι αλλαγές στη μνήμη αρχίζουν να γίνονται αντιληπτές από το άτομο και το περιβάλλον του περίπου κοντά στην ηλικία των 50 ετών. Όμως, κάποιες από τις δεξιότητές του αρχίζουν να φθίνουν από τη δεκαετία των 40. Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να παρατηρούμε τις αλλαγές που συμβαίνουν στη συμπεριφορά των ατόμων στο οικογενειακό και φιλικό μας περιβάλλον, έτσι ώστε να μπορούμε έγκαιρα να τους προσφέρουμε την κατάλληλη βοήθεια. Ας μην ξεχνάμε η έγκαιρη διάγνωση μπορεί να αποτελέσει την καλύτερη θεραπεία!

 

Αυγεράκη Ευαγγελία
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Κλινική Διατροφή

Βιβλιογραφία

  1. Ed Susman et al., (2019) Combating Memory Loss: Common problems and treatments. Mind, Mood & Memory in cooperation with Massachusetts General Hospital Boston, Massachusetts
  2. Piaget, J. Piaget’s Theory, Handbook of Child Psychology, Vol 1, New York: Willey, 1983
Προηγούμενο Άρθρο
Επόμενο Άρθρο
Σχόλια
Άφησε το σχόλιο σου
Το email σου δε θα δημοσιευτεί
espa-migato